Köpvillkor
Leverans
Nästan alla våra leveranser sker med PostNord MyPack. Det innebär att paketet kommer till ditt närmaste postombud och hämtas ut efter avisering via SMS eller brev. Paketet kommer vanligtvis fram 1-3 arbetsdagar efter beställning.
I några fall sker leverans direkt från tillverkaren med FedEx, Schenker, TNT eller UPS.
Fraktkostnaden är 69 kr per beställning. Vissa mindre och enklare produkter som kan skickas som brev har en lägre fraktkostnad.
Vi levererar inte bara inom Sverige utan även till Danmark och Finland. Leveransen tar då 2-5 dagar.
Priser
Alla priser i butiken är inklusive MOMS.
Det pris som står i butiken är det pris som gäller men vi reserverar oss naturligtvis för eventuella misstag. Inga avgifter tillkommer utöver fraktkostnad och eventuell kostnad för betalning.
Oavsett betalningsmetod får du en tydlig faktura som kvitto på ditt köp. Fakturan utfärdas i samband med att dina beställda varor lämnar vårt lager. Om du valt fakturabetalning så kommer fakturan hem till dig i ett kuvert. Vid alla andra betalningsmetoder så får du ett kvitto via e-post.
Fakturan eller kvittot innehåller bland annat information om MOMS-sats och hur mycket och när du betalat.
Betalning
Som privatperson betalar du genom Klarna. Du kan då välja mellan att betala mot faktura efter 14 dagar eller direkt med kort. I de flesta fall kan du också välja att dela upp köpet på fler betalningar eller att skjuta upp fakturan till nästkommande månad. När du betalar genom Klarna tar du också del av Klarnas köparskydd.
Som företag betalar du inte genom Klarna utan väljer du mellan kort, faktura, PayPal eller direktbetalning från Nordea-konto. Vi accepterar VISA och MasterCard.
Garantier
Enligt konsumentköplagen har du alltid tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den.
Parallellt med den lagstadgade reklamationsrätten lämnar vi en funktionsgaranti som gäller i ett år från inköpstillfället. Den innebär att om den vara du köpt skulle gå sönder trots normal användning så reparerar vi den eller byter den mot en likvärdig ny produkt. Detta gäller för alla varor som inte är specialtillverkade på beställning.
Vid reklamation måste vi alltid kontaktas innan något returneras till oss så vi kan se till att transporten och utbytet sker på bästa sätt.
Öppet köp
Distanshandelslagen ger dig alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar över Internet. På Jordglob.se har vi valt att utöka det till hela 90 dagars öppet köp.
Vad det innebär är att du har rätt att inom 90 dagar skicka tillbaka en vara du beställt, mot full återbetalning. Detta för att du ska kunna avgöra om varan motsvarar dina förväntningar.
Vi bjuder dessutom på returkostnaden. Därför är det viktigt att du kontaktar oss innan du skickar tillbaka något.
Du får naturligtvis öppna förpackningen och undersöka varan innan du bestämmer dig. Det enda vi kräver är att varan skickas tillbaka i samma skick som den levererades och i sin originalförpackning.
Återbetalning sker alltid till det kort du använde vid inköpet eller till bankkonto om du betalat på annat sätt. Paket som skickas till oss mot postförskott kommer inte att hämtas ut.
Pricerunner Köpgaranti
Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem skulle uppstå. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.
För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom en timme registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Skaffa PriceRunner Köpgaranti idag
För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till den adress du är skriven på. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är defekt, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.
Ersättning utgår endast för inköpskostnader, fraktkostnader och den direkta ekonomiska skada du som kund lidit. Ingen ersättning lämnas för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta användarvillkor som gäller.
Hantering av personuppgifter
Sedan 2018 är insamling och hantering av personuppgifter tydligare reglerad i svensk och europeisk lag. Därför informerar vi här om hur vi hanterar de personuppgifter som samlas in i samband med köp på Jordglob.se.
Vilka uppgifter samlas in?
Först och främst handlar det om namn och adressuppgifter som du som kund uppger till oss i samband med beställningsprocessen. Underordnat detta samlar vi också i enstaka fall in kreditbedömningar i de fall då privatpersoner väljer efterskottsbetalning mot faktura.
Vem tar del av uppgifterna?
Adressuppgifterna hanteras av personal och underleverantörer som packar beställda varor. Kreditbedömningsdata hanteras endast av administratör med erforderlig behörighet.
Alla uppgifter är starkt krypterade i de fall de överförs mellan olika system och enheter, exempelvis då adressuppgifter överförs från din webbläsare eller då kreditdata hämtas från underleverantör.
Hur länge lagras uppgifterna?
Adressuppgifter i beställningar lagras under den tid som garanti eller reklamationsrätt gäller. I de flesta fall tre år från beställningsdatum.
Adressuppgifter på kvitton och fakturor lagras som annan bokföring och ekonomisk data i tio år efter utfärdande.
Data från kreditbedömning lagras i 30 dagar, huvudsakligen för att förebygga bedrägerier och för att undvika upprepade kreditupplysningar i det fall en kund återkommer med ytterligare beställningar inom denna tid.
Var lagras uppgiferna?
Alla servrar som hanterar data från Jordglob.se befinner sig fysiskt på Irland.
Tveka inte att kontakta oss på info@jordglob.se om du har några frågor.